
Στις 18 Ιουνίου 2026, διεξήχθη στην Άντισσα εργαστήριο με θέμα «Βιώσιμη διαχείριση υδάτων στην άρδευση καλλιεργειών στη Δυτική Λέσβο». Η εκδήλωση αυτή συνδιοργανώθηκε στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών έργων NURISH και CARDIMED από το Εργαστήριο Υγειονομικής Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και τον Δήμο Δυτικής Λέσβου.
Στη συζήτηση συμμετείχαν επιστήμονες και ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, εκλεγμένοι αξιωματούχοι και στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιχειρηματίες, εκπρόσωποι συνεταιρισμών και μέλη της κοινωνίας των πολιτών. Αντικείμενο της συζήτησης αποτέλεσε ένα φυσικό σύστημα επεξεργασίας και διαχείρισης νερού, και η αξιοποίησή του στην άρδευση, όπως αυτό έχει αναπτυχθεί πιλοτικά στην Εγκατάσταση Επεξεργασία Λυμάτων Άντισσας.
Ο κεντρικός στόχος ήταν ο εντοπισμός πρακτικών λύσεων που θα επιταχύνουν την υιοθέτηση και εφαρμογή λύσεων βασισμένων στη φύση (Nature-Based Solutions - NBS) σε τοπικό επίπεδο. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω της συνεργασίας μεταξύ ερευνητικού, πολιτικού και πρακτικού τομέα, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Δυτικής Λέσβου έναντι της κλιματικής αλλαγής και της λειψυδρίας.
Πώς αντιλαμβάνονται οι κάτοικοι της Λέσβου την αξία των φυσικών λύσεων; Ποια εμπόδια παρουσιάζονται στην εφαρμογή αυτών των μεθόδων; Ποιες είναι οι προτεραιότητες των τοπικών κοινοτήτων; Ποιος ο ρόλος κάθε φορέα και πώς μπορεί αυτός να επηρεάσει τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων; Ποιες οι ανάγκες για εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων στις τοπικές κοινότητες, ώστε να υιοθετήσουν και να εμπιστευτούν τις λύσεις που βασίζονται σε φυσικές διεργασίες; Αυτά ήταν τα κύρια ερωτήματα που τέθηκαν, πυροδοτώντας μια γόνιμη συζήτηση, στην οποία παρευρέθηκαν και οι αντιδήμαρχοι Αφροδίτη Βατή, Ιορδάνης Ιορδάνου και Μπάμπης Δερεδίνης.
Ειδικότερα, ο Αντιδήμαρχος Υποδομών, Έργων & Πολεοδομίας, Ιορδάνης Ιορδάνου, τόνισε τα οφέλη της κυκλικής οικονομίας και την ανάγκη το ερευνητικό έργο να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στην κοινωνία της δυτικής Λέσβου:
«Δεν είναι αποδεκτό να χάνονται τόσα κυβικά νερού που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στην άρδευση».
Η Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Αφροδίτη Βατή, χαιρετίζοντας την εκδήλωση, εστίασε στην αναγκαιότητα της ενημέρωσης και της εκπαίδευσης των κατοίκων: «Οτιδήποτε νέο απαιτεί πρώτα κατανόηση και μετά αφομοίωση, ώστε τελικά να εδραιωθεί».
Αξίζει να σημειωθεί ότι προηγήθηκε επίσκεψη-ξενάγηση στη Μονάδα Επεξεργασίας Λυμάτων Άντισσας, όπου εφαρμόζονται καινοτόμες λύσεις βασισμένες στη φύση, από το Εργαστήριο Υγειονομικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ.
Τα έργα χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το έργο NURISH με συνολικό προϋπολογισμό 8.039.877,5 €, μέσω του προγράμματος HORIZON 2024 και το CARDIMED 20.807.715,55 € μέσω του προγράμματος HORIZON EUROPE
